r. szk. 2021/2022 - „Kodowanie..budowanie..rozwijanie” w klasie IIa – kształtujemy kompetencje społeczne z "Uczymy Dzieci Programować".

INNOWACJA PEDAGOGICZNA

ROK SZKOLNY 2021/2022

ODDZIAŁ: IIa

http://spmochowo.szkolnastrona.pl/art,596,07-lutego-2022-r-kodowaniebudowanierozwijanie-realizacja-innowacji-w-klasie-2a

Temat innowacji: „Kodowanie..budowanie..rozwijanie” – kształtujemy kompetencje  społeczne z "Uczymy Dzieci Programować".

 Nazwa placówki: Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Mochowie

Autor innowacji: Dominika Boguszewska

Przedmiot: edukacja społeczna, edukacja matematyczna, edukacja polonistyczna

Rodzaj innowacji: organizacyjno-metodyczna

Planowana data wprowadzenia innowacji: 06.10.2021r.

Data zakończenia innowacji: 24.06.2022r.

 

Motywacja i cele wprowadzenia innowacji

Zadaniem innowacji „Kodowanie..budowanie..rozwijanie” jest odpowiedź na bieżące potrzeby uczniów. Jednocześnie jest zgodna z wymogami zawartymi w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz obecnymi kierunkami polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2021/2022.

Podczas podejmowania decyzji o potrzebie wprowadzenie innowacji kierowałam się również tym, jak pandemia Covid-19 wpłynęła na uczniów oraz proces dydaktyczno-wychowawczy. 

Nadrzędnym celem innowacji jest kształtowanie u uczniów uniwersalnych kompetencji, tj.: logiczne myślenie, zadaniowe podejście do stawianych problemów, ze szczególnym naciskiem na rozwój kompetencji społecznych.

 

Opis innowacji:

 Wstęp:

W czasie pandemii uczniowie musieli zmierzyć się z sytuacjami, z którymi wcześniej nie mieli styczności. Był to czas, który znacząco wpłynął na rozwój  kompetencji społecznych wychowanków. Narodowa kwarantanna w znacznym stopniu ograniczała kontakty z rówieśnikami.

W nauce kodowania istotną rolę odgrywa umiejętność pracy zespołowej, ponadto uczymy dzieci logicznego i krytycznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianego problemu oraz bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z urządzeń mobilnych.  Warto zauważyć, że kształtowanie kompetencji cyfrowych u dzieci można rozpocząć w każdym okresie, przy uwzględnieniu istotnych tematów dla danej grupy wiekowej z jednoczesnym dostosowaniem metod do wieku i możliwości.

Tym, co najbardziej charakteryzuje dzieci jest ciekawość świata i ciągłe próby zrozumienia otaczającej ich rzeczywistości. Jednym ze sposobów, aby efektywnie sprostać potrzebom dzieci, jest prowadzenie edukacji opartej o model STEAM  (Science, Technologies, Engineering, Arts, Mathematics). STEAM to nic innego, jak łączenie wiedzy z  różnych dziedzin nauki, technologii, matematyki, inżynierii oraz sztuki. Pracując w oparciu o ten model dziecko nie tylko biernie chłonie wiedzę, ale staje się aktywnym uczestnikiem procesu tworzenia. Im więcej zaangażowanych zmysłów, tym więcej informacji zostaje zapamiętanych, a co za tym idzie, efektywność naszych działań wzrasta. Stąd wniosek, iż edukacja oparta na modelu STEAM pozytywnie wpłynie na wszechstronny rozwój uczniów, a kompetencjezdobyte przez dzieci w trakcie zajęć, będą wykorzystywane w przyszłości.

 Cele innowacji:

  • Rozwijanie logicznego algorytmicznego myślenia oraz zadaniowego podejścia do stawianych problemów,
  • Rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego,
  • Rozwijanie umiejętności zgodnej współpracy i współdziałania w grupie,
  • Uświadamianie uczestnikom ich potencjału twórczego,
  • Wzmacnianie poczucia własnej wartości,
  • Zwrócenie uwagi na emocje dziecka, umiejętność ich nazywania, radzenia sobie z trudnymi emocjami,
  • Rozwijanie zdolności rozumienia siebie, ludzi i sytuacji,
  • Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych (cel zgodny z kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa na rok 2020/2021).

 Metody i formy:

Metody: podające, poszukujące, praktycznego działania,

Formy: grupowe, zespołowe, indywidualne.

Wykorzystywane narzędzia dydaktyczne:

  • Narzędzia do kodowania offline (mata do kodowania „Kodowanie na dywanie”, krążki, kolorowe kubki),
  • Mobilny sprzęt komputerowy z dostępem do Internetu,
  • Tablica multimedialna,
  • Platformy do zdalnego nauczania
  • Mobilny sprzęt komputerowy z dostępem do Internetu.

 Korzyści wdrożenia innowacji (przewidywane osiągnięcia):

Uczniowie:

  • szukają kreatywnych rozwiązań stawianych im problemów,
  • współpracują z rówieśnikami pracując w grupach, wymieniają się informacjami szanując przy tym inne spojrzenia na dany problem,
  • uczą się korzystania z nowoczesnych technologii w sposób odpowiedzialny i twórczy.

 Nauczyciele:

  • otrzymują wsparcie, w trudnej postpandemicznej rzeczywistości,
  • chętnie sięgają po narzędzia TiK w swojej pracy,
  • Poszerzają swoje kwalifikacje, kompetencje,

 

Rodzice uczniów:

• chętnie współpracują z placówką, do której uczęszcza ich dziecko,

• poszerzają swoją wiedzę na temat korzystania z nowoczesnych technologii przez dzieci

 Placówka:

• wzbogacenie bazy placówki o materiały dydaktyczno - metodyczne,

• podniesienie prestiżu placówki w środowisku lokalnym

 Częstotliwość zajęć: raz na dwa tygodnie

 Bloki tematyczne zajęć:

• Oto ja, oto ty

• Moja rodzina, moi bliscy

• Świat dookoła mnie

• Radość, smutek, strach - moje uczucia

• Widzę, czuję, pomagam

• Inaczej nie znaczy gorzej - różne rozwiązania, różne możliwości

• Razem możemy więcej - współpraca

• Daleko, a jednak razem

• Gramy, choć nie zawsze wygrywamy

• Myślę i sprawdzam - krytyczne myślenie

 Rozkład materiału:

Oto ja, oto ty

Podczas tych zajęć uczniowie będą mieli możliwość przedstawienia siebie i zrozumienia, że są rzeczy, które zarówno ich łączą jak i dzielą. Ponadto podczas wykonywania różnych aktywności będą w stanie poznać mocne strony zarówno swoje, jak i swoich rówieśników.

Przy okazji nauczą się kategoryzowania obiektów oraz określania koordynatów wybranych pól.

 Moja rodzina, moi bliscy

Na tych zajęciach skupimy się na skojarzeniach ze słowem „dom”. Porozmawiamy o domu rodzinnym, naszej rodzinie i bliskich. Następnie przejdziemy do aktywności zawierających kodowanie. Dzieci rozpoczną zajęcia od ułożenia ukrytego w koordynatach wzoru,

następnie, na podstawie podanych wskazówek, ustalą, w których pokojach mieszkają

poszczególne osoby.

 Świat dookoła mnie

Na zajęciach dzieci wraz z nauczycielem będą poruszać temat związany z otaczającym ich  światem. Dowiedzą się, że nie wszyscy postrzegają tak samo otaczająco ich rzeczywistość, co niekiedy bywa źródłem konfliktów, problemów i przykrych odczuć.

Postaramy się przekonać, że możemy różnić się w piękny i pozytywny sposób, a świat dookoła nas ma wiele barw.

  Radość, smutek, strach...moje uczucia

Człowiek jest pełen różnorakich emocji, które nie zawsze są łatwe do nazwania, dlatego tak ważne jest poruszanie tego tematu i nauczenie dzieci, czym są emocje i że warto o nich mówić. Na tych zajęciach porozmawiamy o emocjach, nauczymy się je rozpoznawać i nazywać. Dodatkowo poznamy kod binarny, który pomoże nam stworzyć obrazki przedstawiające emocje.

 Widzę, czuję, pomagam

Czy dzieci w naszej klasie potrafią postawić się w sytuacji innej osoby i mają szansę zrozumieć jej uczucia? Odpowiedzi na to pytanie poszukamy podczas zajęć. Zastanowimy się, czym jest empatia, do czego prowadzi jej brak, kim jest osoba empatyczna?

 Inaczej nie znaczy gorzej - różne rozwiązania, różne możliwości

Podczas tych zajęć zastanowimy się nad tym, czy dany problem możemy rozwiązać tylko w jeden sposób. Dowiemy się, że do celu można dojść różnymi drogami, a każdy z nich może być równie dobry. Następnie dzieci będą tworzyć program przy pomocy symboli graficznych. Postarają się przy tym zaproponować kilka alternatywnych rozwiązań.

 Razem możemy więcej – współpraca

Czy słyszeliście, że dwie głowy to nie jedna? Jeśli tak, to na pewno wiecie co to znaczy. Praca w grupie może czasem powodować konflikty, ale gdy razem zaczniemy współdziałać będziemy  w stanie zrobić dużo więcej. Na tych zajęciach postaramy się zrozumieć czym jest praca zespołowa i jakie korzyści możemy z niej wyciągnąć.

 Daleko, a jednak razem

Relacje społeczne są bardzo ważne. Co jeśli, są one utrudnione z różnych względów? Co w sytuacji, gdy nie możemy spotykać się z przyjaciółmi, tak jak do tej pory i pozostaje nam jedynie kontakt wirtualny. Na tych zajęciach nauczymy się jak pogłębiać, wzmacniać

i budować więzi z innymi ludźmi wtedy, gdy  nie możemy tego robić w tradycyjny sposób.

 Gramy, choć nie zawsze wygrywamy

Wszyscy wiemy jakie to okropne uczucie, gdy przegrywamy w nasze ukochane gry. Często zapominając o tym, jak wiele radości może sprawić sama gra. Nie zawsze chodzi o to, aby wygrać, a raczej o to, by miło spędzić czas z przyjaciółmi. Na tych zajęciach stworzymy oraz zagramy w różne gry strategiczne i nauczymy się, jak radzić sobie z rozczarowaniem oraz jak czerpać radość z samej gry.

 Myślę i sprawdzam - krytyczne myślenie

Korzystając z Internetu możemy odnaleźć informacje na każdy temat, jaki nas interesuje. Skąd jednak wiemy, że są one prawdziwe? Czy jesteśmy w stanie to sprawdzić? Na tych zajęciach postaramy się nauczyć jak weryfikować różne informacje i jak odróżniać fakty od nieprawdziwych informacji. Do tego celu użyjemy gier logicznych, w których dzieci będą musiały analizować różne informacje i wyciągać z nich wnioski.

 Ponadto na zajęciach realizowane będą wybrane tematy z podstawowej ścieżki projektu „Uczymy Dzieci Programować” , na których również będą rozwijane kompetencje społeczne, logiczne i algorytmiczne myślenie oraz zadaniowe podejście do stawianych problemów. Mata do kodowania  posłuży nam także do utrwalenia umiejętności z różnych edukacji, przede wszystkim edukacji matematycznej i polonistycznej. 

Nauczyciel realizujący: Boguszewska Dominika