INNOWACJA PEDAGOGICZNA
ROK SZKOLNY 2021/2022
ODDZIAŁ: IIa
http://spmochowo.szkolnastrona.pl/art,596,07-lutego-2022-r-kodowaniebudowanierozwijanie-realizacja-innowacji-w-klasie-2a
Temat innowacji: „Kodowanie..budowanie..rozwijanie” – kształtujemy kompetencje społeczne z "Uczymy Dzieci Programować".
Nazwa placówki: Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Mochowie
Autor innowacji: Dominika Boguszewska
Przedmiot: edukacja społeczna, edukacja matematyczna, edukacja polonistyczna
Rodzaj innowacji: organizacyjno-metodyczna
Planowana data wprowadzenia innowacji: 06.10.2021r.
Data zakończenia innowacji: 24.06.2022r.
Motywacja i cele wprowadzenia innowacji
Zadaniem innowacji „Kodowanie..budowanie..rozwijanie” jest odpowiedź na bieżące potrzeby uczniów. Jednocześnie jest zgodna z wymogami zawartymi w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz obecnymi kierunkami polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2021/2022.
Podczas podejmowania decyzji o potrzebie wprowadzenie innowacji kierowałam się również tym, jak pandemia Covid-19 wpłynęła na uczniów oraz proces dydaktyczno-wychowawczy.
Nadrzędnym celem innowacji jest kształtowanie u uczniów uniwersalnych kompetencji, tj.: logiczne myślenie, zadaniowe podejście do stawianych problemów, ze szczególnym naciskiem na rozwój kompetencji społecznych.
Opis innowacji:
Wstęp:
W czasie pandemii uczniowie musieli zmierzyć się z sytuacjami, z którymi wcześniej nie mieli styczności. Był to czas, który znacząco wpłynął na rozwój kompetencji społecznych wychowanków. Narodowa kwarantanna w znacznym stopniu ograniczała kontakty z rówieśnikami.
W nauce kodowania istotną rolę odgrywa umiejętność pracy zespołowej, ponadto uczymy dzieci logicznego i krytycznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianego problemu oraz bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z urządzeń mobilnych. Warto zauważyć, że kształtowanie kompetencji cyfrowych u dzieci można rozpocząć w każdym okresie, przy uwzględnieniu istotnych tematów dla danej grupy wiekowej z jednoczesnym dostosowaniem metod do wieku i możliwości.
Tym, co najbardziej charakteryzuje dzieci jest ciekawość świata i ciągłe próby zrozumienia otaczającej ich rzeczywistości. Jednym ze sposobów, aby efektywnie sprostać potrzebom dzieci, jest prowadzenie edukacji opartej o model STEAM (Science, Technologies, Engineering, Arts, Mathematics). STEAM to nic innego, jak łączenie wiedzy z różnych dziedzin nauki, technologii, matematyki, inżynierii oraz sztuki. Pracując w oparciu o ten model dziecko nie tylko biernie chłonie wiedzę, ale staje się aktywnym uczestnikiem procesu tworzenia. Im więcej zaangażowanych zmysłów, tym więcej informacji zostaje zapamiętanych, a co za tym idzie, efektywność naszych działań wzrasta. Stąd wniosek, iż edukacja oparta na modelu STEAM pozytywnie wpłynie na wszechstronny rozwój uczniów, a kompetencjezdobyte przez dzieci w trakcie zajęć, będą wykorzystywane w przyszłości.
Cele innowacji:
- Rozwijanie logicznego algorytmicznego myślenia oraz zadaniowego podejścia do stawianych problemów,
- Rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego,
- Rozwijanie umiejętności zgodnej współpracy i współdziałania w grupie,
- Uświadamianie uczestnikom ich potencjału twórczego,
- Wzmacnianie poczucia własnej wartości,
- Zwrócenie uwagi na emocje dziecka, umiejętność ich nazywania, radzenia sobie z trudnymi emocjami,
- Rozwijanie zdolności rozumienia siebie, ludzi i sytuacji,
- Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych (cel zgodny z kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa na rok 2020/2021).
Metody i formy:
Metody: podające, poszukujące, praktycznego działania,
Formy: grupowe, zespołowe, indywidualne.
Wykorzystywane narzędzia dydaktyczne:
- Narzędzia do kodowania offline (mata do kodowania „Kodowanie na dywanie”, krążki, kolorowe kubki),
- Mobilny sprzęt komputerowy z dostępem do Internetu,
- Tablica multimedialna,
- Platformy do zdalnego nauczania
- Mobilny sprzęt komputerowy z dostępem do Internetu.
Korzyści wdrożenia innowacji (przewidywane osiągnięcia):
Uczniowie:
- szukają kreatywnych rozwiązań stawianych im problemów,
- współpracują z rówieśnikami pracując w grupach, wymieniają się informacjami szanując przy tym inne spojrzenia na dany problem,
- uczą się korzystania z nowoczesnych technologii w sposób odpowiedzialny i twórczy.
Nauczyciele:
- otrzymują wsparcie, w trudnej postpandemicznej rzeczywistości,
- chętnie sięgają po narzędzia TiK w swojej pracy,
- Poszerzają swoje kwalifikacje, kompetencje,
Rodzice uczniów:
• chętnie współpracują z placówką, do której uczęszcza ich dziecko,
• poszerzają swoją wiedzę na temat korzystania z nowoczesnych technologii przez dzieci
Placówka:
• wzbogacenie bazy placówki o materiały dydaktyczno - metodyczne,
• podniesienie prestiżu placówki w środowisku lokalnym
Częstotliwość zajęć: raz na dwa tygodnie
Bloki tematyczne zajęć:
• Oto ja, oto ty
• Moja rodzina, moi bliscy
• Świat dookoła mnie
• Radość, smutek, strach - moje uczucia
• Widzę, czuję, pomagam
• Inaczej nie znaczy gorzej - różne rozwiązania, różne możliwości
• Razem możemy więcej - współpraca
• Daleko, a jednak razem
• Gramy, choć nie zawsze wygrywamy
• Myślę i sprawdzam - krytyczne myślenie
Rozkład materiału:
Oto ja, oto ty
Podczas tych zajęć uczniowie będą mieli możliwość przedstawienia siebie i zrozumienia, że są rzeczy, które zarówno ich łączą jak i dzielą. Ponadto podczas wykonywania różnych aktywności będą w stanie poznać mocne strony zarówno swoje, jak i swoich rówieśników.
Przy okazji nauczą się kategoryzowania obiektów oraz określania koordynatów wybranych pól.
Moja rodzina, moi bliscy
Na tych zajęciach skupimy się na skojarzeniach ze słowem „dom”. Porozmawiamy o domu rodzinnym, naszej rodzinie i bliskich. Następnie przejdziemy do aktywności zawierających kodowanie. Dzieci rozpoczną zajęcia od ułożenia ukrytego w koordynatach wzoru,
następnie, na podstawie podanych wskazówek, ustalą, w których pokojach mieszkają
poszczególne osoby.
Świat dookoła mnie
Na zajęciach dzieci wraz z nauczycielem będą poruszać temat związany z otaczającym ich światem. Dowiedzą się, że nie wszyscy postrzegają tak samo otaczająco ich rzeczywistość, co niekiedy bywa źródłem konfliktów, problemów i przykrych odczuć.
Postaramy się przekonać, że możemy różnić się w piękny i pozytywny sposób, a świat dookoła nas ma wiele barw.
Radość, smutek, strach...moje uczucia
Człowiek jest pełen różnorakich emocji, które nie zawsze są łatwe do nazwania, dlatego tak ważne jest poruszanie tego tematu i nauczenie dzieci, czym są emocje i że warto o nich mówić. Na tych zajęciach porozmawiamy o emocjach, nauczymy się je rozpoznawać i nazywać. Dodatkowo poznamy kod binarny, który pomoże nam stworzyć obrazki przedstawiające emocje.
Widzę, czuję, pomagam
Czy dzieci w naszej klasie potrafią postawić się w sytuacji innej osoby i mają szansę zrozumieć jej uczucia? Odpowiedzi na to pytanie poszukamy podczas zajęć. Zastanowimy się, czym jest empatia, do czego prowadzi jej brak, kim jest osoba empatyczna?
Inaczej nie znaczy gorzej - różne rozwiązania, różne możliwości
Podczas tych zajęć zastanowimy się nad tym, czy dany problem możemy rozwiązać tylko w jeden sposób. Dowiemy się, że do celu można dojść różnymi drogami, a każdy z nich może być równie dobry. Następnie dzieci będą tworzyć program przy pomocy symboli graficznych. Postarają się przy tym zaproponować kilka alternatywnych rozwiązań.
Razem możemy więcej – współpraca
Czy słyszeliście, że dwie głowy to nie jedna? Jeśli tak, to na pewno wiecie co to znaczy. Praca w grupie może czasem powodować konflikty, ale gdy razem zaczniemy współdziałać będziemy w stanie zrobić dużo więcej. Na tych zajęciach postaramy się zrozumieć czym jest praca zespołowa i jakie korzyści możemy z niej wyciągnąć.
Daleko, a jednak razem
Relacje społeczne są bardzo ważne. Co jeśli, są one utrudnione z różnych względów? Co w sytuacji, gdy nie możemy spotykać się z przyjaciółmi, tak jak do tej pory i pozostaje nam jedynie kontakt wirtualny. Na tych zajęciach nauczymy się jak pogłębiać, wzmacniać
i budować więzi z innymi ludźmi wtedy, gdy nie możemy tego robić w tradycyjny sposób.
Gramy, choć nie zawsze wygrywamy
Wszyscy wiemy jakie to okropne uczucie, gdy przegrywamy w nasze ukochane gry. Często zapominając o tym, jak wiele radości może sprawić sama gra. Nie zawsze chodzi o to, aby wygrać, a raczej o to, by miło spędzić czas z przyjaciółmi. Na tych zajęciach stworzymy oraz zagramy w różne gry strategiczne i nauczymy się, jak radzić sobie z rozczarowaniem oraz jak czerpać radość z samej gry.
Myślę i sprawdzam - krytyczne myślenie
Korzystając z Internetu możemy odnaleźć informacje na każdy temat, jaki nas interesuje. Skąd jednak wiemy, że są one prawdziwe? Czy jesteśmy w stanie to sprawdzić? Na tych zajęciach postaramy się nauczyć jak weryfikować różne informacje i jak odróżniać fakty od nieprawdziwych informacji. Do tego celu użyjemy gier logicznych, w których dzieci będą musiały analizować różne informacje i wyciągać z nich wnioski.
Ponadto na zajęciach realizowane będą wybrane tematy z podstawowej ścieżki projektu „Uczymy Dzieci Programować” , na których również będą rozwijane kompetencje społeczne, logiczne i algorytmiczne myślenie oraz zadaniowe podejście do stawianych problemów. Mata do kodowania posłuży nam także do utrwalenia umiejętności z różnych edukacji, przede wszystkim edukacji matematycznej i polonistycznej.
Nauczyciel realizujący: Boguszewska Dominika