Uczeń kończący klasę III musi nagle opuścić bezpieczne dla niego środowisko. Bardzo często uważa się, że rozpoczęcie nauki w klasie IV jest dla dziecka wydarzeniem bardziej stresującym, niż późniejsze przejście do gimnazjum. Następuje zmiana w ocenianiu, wprowadzanie systemu lekcyjnego, wyznaczanego dzwonkami, większe obciążenie nauką, która jest już podzielona na przedmioty, a wreszcie zamiana jednego nauczyciela na cały zespół. Wszystko to powoduje, że między klasą III i IV mamy do czynienia z istotnym progiem szkolnym. Na ten okres przypada największa liczba niepowodzeń szkolnych. Ze względu na wyżej wymienione przyczyny, kłopoty dzieci w klasie czwartej nie powinny być zaskoczeniem dla rodziców i nauczycieli. Są one naturalne i zrozumiałe. Powodzenie dziecka na starcie klasy czwartej zależy zarówno od nauczycieli, jak i rodziców. Ważną kwestią jest współpraca nauczyciela z klasy III i nauczycieli uczących w klasie IV oraz zapoznanie rodziców ze zmianami, ,jakie czeka w niej dziecko.
Zajęcia w klasie IV miały na celu uzmysłowić uczniom trudne sytuacje z jakimi spotkali się w aktualnej klasie. Dzięki zastosowanym metodom min.drama, burza mózgów, uczniowie chętnie wcielali się w różne role, pokonywali swoją nieśmiałość, wykazywali się kreatywnością. Praca w małych grupach miała na celu zaangażowanie uczniów zarówno tych odważnych ,jak i tych nieśmiałych, a jednocześnie integrowała ich. Każdy miał możliwość pokazania swoich mocnych stron i poczuć się ważnym, dowartościowanym. Podczas zajęć uczniowie dowiedzieli się jak można uniknąć złych ocen stosując rozsądne srategie uczenia się. Poznali także niektóre techniki, dzięki którym lepiej opanują wiadomości, a tym samym będą otrzymywać zadawalające oceny.
Ważnym aspektem zajęć było przedstawienie przez uczniów swoich zainteresowań, uzdolnień. Dzięki temu uczniowie zrozumieli, że sukcesy można osiągać w różnych dziedzinach np w sporcie, muzyce, plastyce itp. Ćwiczenie to miało na celu wzmocnienie poczucia własnej wartości, wiarę we własne możliwości, a także umiejętność radzenia sobie z porażkami .