Realizację projektu szkolnego rozpoczęliśmy od przedstawienia informacji rodzicom na zebraniu z rodzicami. Rodzice zostali zapoznani również z wykazem lektur dla klasy III dostępnych w szkolnej bibliotece do samodzielnego przeczytania w domu.
Celem projektu było wyrabianie w dzieciach nawyku systematycznego czytania, propagowanie czytelnictwa i zachęcanie do sięgania po dzieła literatury oraz integracja i rozwijanie współpracy z rodzicami.
W ramach projektu podejmowane były różnorodne działania. Dzieci samodzielnie czytały "Baśnie Andersena". Największą popularnością cieszyły się "Dzikie łabędzie". W baśniach dzieci wskazywały elementy realistyczne i fantastyczne, uczyły się odróżniać dobro od zła.
Przez kolejne 2 tygodnie uczniowie samodzielnie lub z pomocą rodziców czytali w domu wybraną książkę pt. "Oto jest Kasia".
Położony był również nacisk na słuchanie głośnego czytania w klasie, nauczyciel czytał wybrany tekst dzieciom.
Dzieci do przeczytanych lektur wykonywali także własne ilustracje, chętnie malowali farbami oraz wykonywały prace z różnych materiałów. Do wykonania pięknych rybek, które były ilustracją jednego z rozdziałów przeczytanej lektury, dzieci wykorzystały zużyte płyty kompaktowe.
Wykonywały też metryczkę swojej ulubionej samodzielnie przeczytanej książki, w której poprzez ilustrację oraz krótki opis zachęcały swoich kolegów i koleżanki do przeczytania polecanych książek.
Wszystkie dzieła zaprezentowane zostały na tablicy twórczości klasowej.
Uczestnicy projektu mogli przenieść się w piękny świat bajek, lektur czy wierszy. Dzieci uczestniczyły również w konkursie recytatorskim, na który utwory wybrane były z zasobu biblioteki szkolnej.
Projekt okazał się ciekawą formą, w której można spotkać się z książką, poprzez różnorodne działania zachęca do sięgania po książkę. Wymiernym efektem jest poprawa jakości czytania przez uczniów, którzy zaczęli traktować czytanie jak o ciekawy sposób spędzania czasu.
Małgorzata Maciejewska